czwartek, 24 maja 2012

Drożdżówki z truskawkami i kruszonką


     Przepis znalazłam na blogu Moje wypieki, więc raczej nie będę musiała długo Was przekonywać do upieczenia tych małych pyszności. Drożdżówki są idealne. Zapach jaki unosił się w domu podczas pieczenia była tak zniewalający, że jak tylko wyciągnęłam je z piekarnika, cała rodzinka ( dosłownie) rzuciła się na nie. Cudem udało mi się zrobić zdjęcia :-) Serdecznie polecam! 


Składniki na 9 sztuk:
     2 i 1/4 szklanki mąki pszennej ( ideałem byłaby chlebowa)
     3/4 szklanki letniego mleka
     3 czubate łyżki cukru
     1 jajko
     1 żółtko
     1/4 łyżeczki soli
     60 g miękkiego lub roztopionego masła
     12 g świeżych drożdży lub 7 g drożdży suchych
     4,5 łyżeczki bułki tartej (niekoniecznie, można pominąć)
     400 g truskawek
     1 jajko roztrzepane, do posmarowania bułeczek

    Wymieszać mleko, cukier, jajko i żółtko. Dodać mąkę wymieszaną z suchymi drożdżami (ze świeżymi wcześniej zrobić rozczyn), masło i sól. Wyrobić gładkie, elastyczne, nie klejące ciasto. Pozostawić w ciepłym miejscu, przykryte, do podwojenia objętości.

    Po tym czasie ciasto ponownie krótko zagnieść i podzielić na 9 równych części. Uformować w okrągłe bułeczki, ułożyć na blaszce w sporych odległościach od siebie. Przykryć, pozostawić w cieple do podwojenia objętości.

    Gdy bułeczki się wystarczająco napuszą, dnem szklanki zrobić w każdej wgłębienie, przyciskając szklankę mocno, praktycznie do samej blaszki (ciasto powinno być cienkie w tym miejscu), następnie we wgłębienie nasypać 1/2 łyżeczki bułki tartej, na końcu włożyć truskawki. Bułeczki posmarować jajkiem, posypać hojnie kruszonką. 

Składniki na kruszonkę ( ja zrobiłam z połowy porcji  i moim zdaniem tyle wystarcza):

     pół szklanki mąki pszennej
     5 łyżek cukru
     60 g roztopionego masła
    Wszystkie składniki na kruszonkę wyrobić między palcami.
 
    Drożdżówki wkładamy do piekarnika nagrzanego do 190 stopni i pieczemy ok. 20 minut. Studzimy na kratce.





Smacznego :)

2 komentarze: